Integritetspolicy för Humla-appen

1.          Allmänt

Denna integritetspolicy beskriver hur vi använder dina personuppgifter samt tekniska lösningar som kan samla in eller spara data på din enhet i samband med att du använder de tjänster som vi tillhandahåller i Humla-appen (“Humla-appen”). Med Humla-appen har du tillgång till en plattform för allmänna råd, tips och erbjudanden (“Bastjänsten”). Dessa råd, tips och erbjudanden är kopplade till de partners som vi samarbetar med (”Partners”).

Du kan också välja att skaffa Humlakortet, ett betalkort som ges ut av Skandinaviska Enskilda Banken AB (org. nr 502032-9081) (”SEB”). Genom att du använder Humlakortet ger du Humla tillgång till information om dina köp (transaktionsinformation). Baserat på denna information och annan information om din användning av Humla-appen får du tillgång till personliga erbjudanden kopplat till Partners (“Kortupplevelsen”).

Bastjänsten och Kortupplevelsen benämns tillsammans som (“Tjänsten”). Hänvisningar till Tjänsten ska förstås som en referens till både Bastjänsten och Kortupplevelsen.

Vi arbetar löpande med integritetsfrågor och kan därför komma att uppdatera denna integritetspolicy. Håll dig därför uppdaterad genom att läsa denna när du använder Tjänsten. Om vi gör en väsentlig ändring informerar vi dig på lämpligt sätt, t.ex. vid inloggning till Humla-appen eller genom att skicka ett meddelande till det telefonnummer som är kopplat till tjänsten. 

2.          Humla är personuppgiftsansvarig

Humla AB, (org.nr. 559236-9341) (”Humla”, ”vi”, ”vår”, ”oss”) är i enlighet med EU:s dataskyddslagstiftning personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter som vi behandlar i enlighet med denna dataskyddspolicy. Du finner våra kontaktuppgifter under avsnitt 13.  

Notera att dina personuppgifter även kommer att behandlas av SEB om du använder Kortupplevelsen, för mer information om sådan behandling hänvisas till SEBs Integritetspolicy. SEB är självständigt personuppgiftsansvariga gentemot Humla för behandlingen som beskrivs i deras policy.

3.          Vilka personuppgifter behandlar vi och varför?

Allmänt

I detta avsnitt beskrivs vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar om dig när du använder Tjänsten och varför vi behandlar dessa. Vi redogör även för vilken laglig grund som behandlingen baseras på.

Kategorier av personuppgifter

Inom ramen för Tjänsten behandlar vi eller kan komma att behandla följande kategorier av personuppgifter. Notera att alla personuppgifter inte nödvändigtvis behandlas för alla användare:

  • Identitetsuppgifter: t.ex. personnummer, namn, användar-id, kön, ålder, IP-nummer och igenkänningstecken (s.k. tokens). Vi kommer framförallt behandla ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet med behandlingen, vikten av en säker identifiering, eller något annat beaktansvärt skäl. Ditt personnummer kommer också att användas för att få fram andra identitetsuppgifter nämligen ålder och kön. I största möjliga mån använder vi ditt användar-id istället för personnummer.

  • Kontaktuppgifter: telefonnummer, adress och e-postadress.

  • Transaktionsinformation: information som härrör från ditt användande av Humlakortet närmare bestämt, kund-ID, transaktions-ID, transaktionsbeskrivning, belopp, butiks-ID, typ av transaktion (t.ex. pre-auktorisering, auktorisering, clearing eller hård clearing), betalningsmetod (t.ex. om du använder fysiskt eller elektroniskt kort), transaktionsstatus, eventuella återbetalningar.

Denna kategori kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

Transaktionsinformation kommer endast behandlas ifall du väljer att använda dig av Kortupplevelsen.

  • Information om hur du använder tjänsten: t.ex. hur du interagerar med Humla-appen, att du har loggat in eller identifierat dig med Bank ID.  

  • Marknadsförings- och användarundersökningsuppgifter: t.ex. hur du använder erbjudanden du fått utanför Tjänsten och hur du agerat på nyhetsbrev och produktinformation, samt svar från marknadsförings- och användarundersökningar.

  • Kommunikationsuppgifter: t.ex. innehåll i mejl eller chatt vid kontakt med oss samt innehåll i eventuella klagomål.

Ändamål och laglig grund

Behandlingen sker för följande ändamål:

  • Skapa och administrera ditt användarkonto: För att vi ska kunna skapa och administrera ditt användarkonto i Humla-appen behandlar vi dina identitets- och kontaktuppgifter (t.ex. för att skicka SMS vid uppdatering av juridiska villkor eller om Humla-appen drabbats av omfattande systemfel). Ditt personnummer kommer att användas för att få fram andra identitetsuppgifter nämligen ålder och kön. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vår skyldighet att uppfylla vårt avtal (de allmänna villkoren) med dig.

  • Tillhandahållande av insikter, erbjudanden och information baserade på din Transaktionsinformation: För att tillhandahålla dig de insikter, erbjudanden och information m.m. som en del av Kortupplevelsen behandlar vi dina identitetsuppgifter samt transaktionsinformation. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vår skyldighet att uppfylla vårt avtal (de allmänna villkoren) med dig (undantaget känsliga personuppgifter där samtycke är den lagliga grunden).

Denna behandling kommer endast att ske om du väljer att koppla på Kortupplevelsen.

Din transaktionsinformation som behandlas för ändamålet att tillhandahålla Kortupplevelsen kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Tillhandahållande av erbjudanden kopplat till Partners: För att ge dig allmänna och/eller personliga erbjudanden i Humla-appen från våra Partners behandlar vi dina identitetsuppgifter, din transaktionsinformation och information om hur du använt Tjänsten. Om du använder Kortupplevelsen kan ett sådant erbjudande vara en rabatt på en vara inom samma köpkategori som du tidigare haft utgifter inom. Om du inte använder Kortupplevelsen kommer erbjudanden vara av allmän karaktär.

Om du använder dig av Kortupplevelsen kombinerar vi för detta ändamål dina olika personuppgifter och analyserar och sammanställer således din profil för att kunna leverera erbjudanden anpassade efter just dina behov t.ex. baserat på dina historiska utgifter, hur du använder erbjudanden och hur du rör dig i Humla-appen. När vi behandlar dina personuppgifter på detta sätt genom att på automatisk väg använda dem för att bedöma vissa personliga egenskaper hos dig, t.ex. för att analysera och sammanställa, personliga preferenser och beteende utgör detta s.k. profilering. Detta gör vi för att kunna leverera en personligt anpassad tjänst. Denna behandling baserar vi på den lagliga grunden vår skyldighet att uppfylla vårt avtal (de allmänna villkoren) med dig.

Om du använder Bastjänsten men inte Kortupplevelsen kommer endast allmänna erbjudanden presenteras.

Erbjudanden tillhandahålls direkt i Humla-appen men vi kan även informera dig om erbjudanden genom andra kanaler såsom via push-notiser om du tillåter det. Du har såklart alltid rätt att tacka nej till sådana utskick genom att (i) klicka på länken i utskicket, och/eller (ii) stänga av push-notiser för Humla-appen eller (iii) genom att kontakta oss på kundservice@humla.se

Din transaktionsinformation som behandlas för ändamålet att tillhandahålla erbjudanden kopplat till Partners kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Beräkning av belöningsutveckling: För att kunna räkna ut hur nära du är att få nästa belöning använder vi din transaktionsinformation . Denna behandling baserar vi på den lagliga grunden vår skyldighet att uppfylla vårt avtal (de allmänna villkoren) med dig.

Om du använder Bastjänsten men inte Kortupplevelsen kommer inga specifika erbjudanden riktas till dig utan enbart allmänna erbjudanden presenteras.

Din transaktionsinformation som behandlas för ändamålet att beräkna belöningar kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Motverka bedrägeri: För att motverka och beivra bedrägligt beteende i Humla-appen, till exempel att försöka få tillgång till erbjudanden utan att ha uppfyllt det antal köp som krävs, används din transaktionsinformation. Behandlingen baseras på vårt berättigade intresse där vårt berättigade intresse är att säkerställa att våra användare inte missbrukar Humla-appen eller tillhandahållna erbjudanden (undantaget känsliga personuppgifter där samtycke är den lagliga grunden).

Alla slutliga beslut tas av en fysisk person, alltså faller behandlingen inte inom ramen för s.k. automatiserat beslutsfattande.

Din transaktionsinformation som behandlas för ändamålet att motverka bedrägerier kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Marknadsföring: För att i olika kanaler kunna skicka nyhetsbrev med t.ex. erbjudanden och information om nya tjänster och funktioner kan vi komma att behandla identitetsuppgifter, kontaktuppgifter, delar av din transaktionsinformation , användaruppgifter. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vårt berättigade intresse av att kunna skicka sådan marknadsföring till dig.

Inom ramen för vissa erbjudanden kan vi även komma att skicka fysiska och/eller digitala produkter till dig, t.ex. presentkort. I sådana fall kommer vi att behandla ditt namn och din adress och/eller e-postadress för att kunna skicka dessa produkter. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vårt berättigade intresse av att kunna skicka sådan marknadsföring till dig.

Du har såklart alltid rätt att tacka nej till sådana utskick genom att klicka på länken i utskicket, och/eller genom att kontakta oss på kundservice@humla.se

Din transaktionsinformation som behandlas för ändamålet att skicka marknadsföring till dig kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Kommunikation: För att kommunicera med dig som användare angående t.ex. nya villkor, uppdateringar eller planerade avbrott avseende Humla-appen behandlar vi dina identitetsuppgifter och kontaktuppgifter. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vårt berättigade intresse av att kunna kommunicera med dig som användare.

  • Kundservice: För att kommunicera med dig t.ex. inom ramen för kundservice behandlar vi dina identitetsuppgifter, transaktionsinformation , kontaktuppgifter och kommunikationsuppgifter.  Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vårt berättigade intresse av att tillhandahålla dig som användare den kundservice som kan behövas.

Din transaktionsinformation som behandlas för ändamålet att tillhandahålla kundservice kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Användarundersökningar: För att genomföra användarundersökningar i syfte att analysera, utveckla och förbättra Tjänsten behandlar vi dina identitetsuppgifter, kontaktuppgifter och användarundersökningsuppgifter. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vårt berättigade intresse av att kunna genomföra sådana undersökningar i syfte att analysera, utveckla och förbättra våra tjänster.

  • Övergripande analyser: För att göra analyser på en övergripande s.k. aggregerad nivå behandlar vi dina identitetsuppgifter, kontaktuppgifter, transaktionsinformation , användaruppgifter, marknadsförings- och användarundersökningsuppgifter samt kommunikationsuppgifter. För detta ändamål kombinerar vi dina olika personuppgifter och genomför analyser för att vi på ett generellt plan (dvs. inte på individnivå) ska få en ökad kännedom om t.ex. användargruppens köpmönster, intresse för erbjudanden och användning av erbjudanden. 

Resultatet av sådana analyser används för att ta fram relevanta erbjudanden i tjänsten, t.ex. för att identifiera inom vilka köpkategorier erbjudanden ska vara och under vilka tidsperioder de är relevanta. För att kunna göra detta delar vi analysresultaten med våra Partners för att de t.ex. ska kunna utveckla och förbättra sina erbjudanden och produkter. Dina personuppgifter delas alltså inte med våra Partners utan de ligger bara till grund för analysresultatet.

Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vårt berättigade intresse av att kunna göra sådana analyser på en övergripande nivå.

Din transaktionsinformation som behandlas för ändamålet att utföra övergripande analyser kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Utveckling av Tjänsten och kundservice: För att analysera, utveckla och förbättra Tjänsten och kundservice t.ex. nya funktioner, hur vi erbjuder kundservice och förbättra interaktionen med Humla-appen behandlar vi ditt användar-id, transaktionsinformation , dina användaruppgifter, marknadsförings- och användarundersökningsuppgifter samt kommunikationsuppgifter. För detta ändamål kombinerar vi dina olika personuppgifter och genomför sådana analyser. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vårt berättigade intresse av att kunna analysera, utveckla och förbättra Tjänsten och kundservice (undantaget känsliga personuppgifter där samtycke är den lagliga grunden).

Din transaktionsinformation som behandlas för ändamålet att utveckla Tjänsten och kundservice kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Funktionalitet och säkerhet: För att säkerställa funktionen i Humla-appen genom att vi t.ex. genomför felsökningar i syfte att identifiera fel kan vi komma att behandla dina identitetsuppgifter och användaruppgifter.

Behandlingen baseras på vårt berättigade intresse där vårt berättigade intresse är att säkerställa en hög grad av funktionalitet och säkerhet för Humla-appen.

  • Eventuellt rättsligt förfarande: För att hantera eller försvara oss mot eventuella rättsliga krav kan vi komma att behöva behandla dina personuppgifter såsom t.e.x. identitetsuppgifter, kontaktuppgifter, användaruppgifter och kommunikationsuppgifter. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vårt berättigade intresse av att kunna hantera och försvara oss mot sådana krav.

Din transaktionsinformation som kan komma att behandlas för detta ändamål kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Fullgöra eventuella rättsliga förpliktelser: Om Humla har ålagts genom t.ex. domstols- eller myndighetsbeslut att vidta särskilda åtgärder kan vi komma att behöva behandla dina personuppgifter, exempelvis identitetsuppgifter, kontaktuppgifter och kommunikationsuppgifter. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden att uppfylla vår rättsliga förpliktelse.

Din transaktionsinformation som kan komma att behandlas för detta ändamål kan innehålla så kallade känsliga personuppgifter, läs mer om detta i avsnitt 9.

  • Dokumentera krav eller klagomål: För att dokumentera eventuella krav eller klagomål från dig kan vi komma att behandla dina identitetsuppgifter, kontaktuppgifter och kommunikationsuppgifter som anges i kravet eller klagomålet genom fritext-fält. Vi baserar denna behandling på den lagliga grunden vårt berättigade intresse av att dokumentera sådan information i syfte att kunna visa vår efterlevnad av dataskyddsregler.

4.          Varifrån får vi dina personuppgifter?

Inom ramen för Tjänsten samlar vi in dina personuppgifter från:

  • Dig själv. De uppgifter som du anger när du t.ex. skapar användarkonto och loggar in, svar på användarundersökningar, kommunikation eller de personuppgifter som du genererar genom användning av Humla-appen eller Humlakortet.

  • BankID. När du använder Bank-id för inloggning i Tjänsten eller för att hämta bankuppgifter hämtar vi ditt namn och personnummer.

  • Vissa uppgifter genereras också internt av Humla, tex. ditt användar-id.

5.          Vem delar vi dina personuppgifter med?

Inom ramen för Tjänsten delar vi dina personuppgifter med tjänsteleverantörer såsom våra leverantörer av IT-tjänster (mjukvaru- och datalagringsleverantörer), t.ex. sms-tjänster. Dessa företag är s.k. personuppgiftsbiträden och behandlar dina personuppgifter på uppdrag av oss och enligt våra instruktioner och får inte använda uppgifterna för egna ändamål. Vi ställer motsvarande säkerhetskrav på dem som på oss själva.

Vi kan också behöva dela dina personuppgifter med olika externa parter som behandlar dina personuppgifter självständigt och för egna ändamål utan våra instruktioner, såsom:

  • Extern part pga. rättsligt anspråk. Vi kan behöva dela dina personuppgifter för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsligt anspråk med stöd av vårt berättigande intresse.

  • Myndighet eller annan extern part. Vi kan vara skyldig att dela dina personuppgifter på grund av vår rättsliga förpliktelse.

6.          Var behandlar vi dina personuppgifter?

Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES. Vi kan dock komma att behandla dina personuppgifter utanför EU/EES t.ex. när vi delar din information med en IT-leverantör med verksamhet utanför EU/EES. I sådana fall säkerställer vi att sådan överföring är tillåten och säker, t.ex. om EU-kommissionen har beslutat om att ett visst land har adekvat skyddsnivå eller användning av EU-kommissionens standardavtalsklausuler tillsammans med relevanta skyddsåtgärder. Du kan hitta EU-kommissionens standardavtalsklausuler här.

7.          Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas så länge de behövs för att vi ska kunna tillhandahålla Tjänsten och för de andra ändamål de eventuellt används. Nedan finner du lite mer detaljerad information om varje ändamål.

  • Om du avslutar ditt användarkonto så raderar vi som huvudregel alla dina uppgifter en månad från din avregistrering.

  • Om du varit inaktiv det vill säga inte loggat in på Humla-appen eller använt någon tjänst under en period på 12 månader kommer vi att radera ditt konto och därmed alla dina personuppgifter efter ytterligare en månad. I så fall meddelar vi dig två månader innan. d.v.s. när totalt 10 månader har gått.

  • För att vi ska kunna administrera ditt användarkonto i Humla-appen behandlar vi relevanta personuppgifter så länge som användarkontot finns.

  • För att hantera eller försvara oss mot eventuella rättsliga krav kan vi komma att behöva behandla dina personuppgifter så länge det behövs för detta ändamål.

  • För att uppfylla vår rättsliga förpliktelse kan vi komma att behöva behandla dina personuppgifter så länge det behövs för detta ändamål.

8.          Enhetsdata

För att möjliggöra innehåll i Tjänsten och för att följa upp och utvärdera din användning av Tjänsten kan vi komma att samla in eller spara data på din enhet. Det finns flera typer av tekniker för att samla in eller spara sådan data och de kan ha olika syften. Ibland är dessa tekniker direkt nödvändiga för att tillhandahålla Tjänsten, medan andra kan användas för att spara preferenser (ex. valt språk), eller analysera användning för interna analyser eller marknadsföring. Humla använder endast tekniker som är nödvändiga för att tillhandahålla Tjänsten och för att analysera och förbättra tjänsten (alltså inte för marknadsföringsändamål).

Nödvändig teknik som används för att tillhandahålla Tjänsten är s.k tokens. Tokens är ett genererat engångslösenord, som används mellan system, med begränsad livslängd som skapas under inloggning. Se nedan för mer detaljer.

  • Humla Access Token

Placerad av: Humla AB

Livslängd: 1 timme

Beskrivning: nödvändig token som används för att möjliggöra olika begäranden mellan system för att verifiera dig som användare under tiden du använder Tjänsten.

Humla kan också samla anonyma uppgifter på hur du använder tjänsten i syfte att bättre förstå hur Humla-appen används, för att felsöka och för att förbättra tjänsten. Humla samlar bara in detta om du som användare samtyckt till det i Humla-appen och du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke i Humla-appens inställningar. Om du väljer att inte tillåta teknikerna som möjliggör sådan insamling kan vissa tjänster och funktioner i Tjänsten försämras eller sluta att fungera.

För att kunna samla in anonyma uppgifter samlar vi in följande information från din enhet;

Mixpanel används för att samla in anonyma uppgifter och felsökning. Mixpanel skapar unika id:n på din enhet som används för att kunna spåra eller felsöka flöden för en installation av Humla-appen.

  • Mixpanel App-Instance ID

Placerad av Humla AB

Livslängd: så länge Humla-appen är installerad på din enhet.

Beskrivning: anonymt ID som representerar en installation  Humla-appen och möjliggör analys av prestanda och användarbeteende. Detta ID går inte att koppla till dig som person utan är anonymt.

Vi använder oss inte av några kakor (cookies).

9.          Särskilt om känsliga personuppgifter och samtycke

När din transaktionsinformation behandlas för de ändamål under sektion 3.3 ”Ändamål och laglig grund” kan så kallade känsliga personuppgifter/särskilda kategorier av personuppgifter (se artikel 9 Dataskyddsförordningen/ GDPR) om dig komma att behandlas av Humla.

Observera särskilt att detta endast aktualiseras ifall du väljer att koppla på Kortupplevelsen.

Behandling kan komma att ske eftersom din transaktionsinformation kan innehålla dessa typer av personuppgifter t.ex. hälsouppgifter i form av att du betalat för ett läkarbesök eller uppgifter som på något sätt avslöjar din politiska åsikt, religiösa eller filosofiska övertygelse eller medlemskap i en fackförening (så skulle eventuellt kunna vara fallet, t.ex.  form av att du betalat medlemsavgift eller liknande till ett politiskt parti, trossamfund eller fackförening).

Behandlingen sker eftersom Humla inte har någon möjlighet att särskilja och sortera bort dessa typer av uppgifter från din transaktionsinformation.

Humla kommer inte att aktivt analysera dina känsliga personuppgifter för att använda dem i ett integritetskänsligt syfte. De är endast del av en större volym personuppgifter som vi behandlar för ovan angivna ändamål..

Behandlingen av dina känsliga personuppgifter baseras på det samtycke du lämnat direkt i Humla-appen. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke. Om du återkallar ditt samtycke har Humla inte möjlighet att tillhandahålla Kortupplevelsen.  Kortupplevelsen kommer därför att avslutas. Du kommer därför endast ha tillgång till Bastjänsten ifall du återkallar ditt samtycke. Personuppgifter som behandlats inom ramen för Kortupplevelsen men som inte är nödvändiga att behandla inom ramen för Bastjänsten kommer tas bort efter en månad, om du vill utöva någon av dina rättigheter i förhållande till sådana personuppgifter måste du kontakta oss innan uppgifterna tas bort.  

Om behandling av känsliga personuppgifter sker för ett rättsligt anspråk, behandlar vi uppgifterna baserat på att den på att behandlingen är nödvändig för att fastställa, göra gällande eller försvara sådant rättsligt anspråk.

10.          Säkerhet

Vi vidtar de säkerhetsåtgärder som behövs för att skydda dina personuppgifter, t.ex. pseudonymisering, kryptering, åtkomstbegränsning och intrångsskydd och vi genomför löpande säkerhetstester av våra IT-system för att säkerhetsställa en hög säkerhetsnivå.

11.       Dina rättigheter

Du har vissa lagstadgade rättigheter som du kan göra gällande mot oss. Nedan följer en sammanfattning av dessa rättigheter. Kontaktuppgifter för att utöva dina rättigheter finner du under avsnitt 13.

  • Rätt till tillgång/registerutdrag. Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig och på vilket sätt de behandlas genom att begära ett så kallat registerutdrag. Du kan också när som helst se vissa uppgifter som vi har registrerade om dig direkt i Humla-appen, t.ex. kontaktuppgifter.

  • Återkallande av samtycke. Du har alltid rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke. Notera att om du återkallar ditt samtycke för vår behandling av dina känsliga personuppgifter innebär det att vi inte kan tillhandahålla Kortupplevelsen. Om du återkallar ditt samtycke kommer därför Kortupplevelsen att avaktiveras.

  • Rätt till dataportabilitet. Du har rätt att begära en kopia av de personuppgifter som du har tillhandahållit oss, i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Du har även rätt att begära att vi överför dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig. Denna rättighet gäller för personuppgifter som behandlas på automatiserad väg och som grundas på ditt samtycke eller på ett avtal. Det är således bara vissa uppgifter som omfattas av rätten till dataportabilitet såsom användaruppgifter som du själv har tillhandahållit och som behandlas med stöd av avtalet med dig.

  • Rättelse av felaktiga uppgifter. Du har rätt att begära att vi rättar eventuell felaktig eller icke komplett information om dig själv.

  • Radering av vissa uppgifter. Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter under vissa förutsättningar, t.ex. att behandlingen sker med stöd av ditt samtycke som du har återkallat, om personuppgifterna inte längre är nödvändiga för det ändamål som vi samlade in personuppgifterna för. eller om du har valt att tacka nej till våra marknadsföringsutskick (s.k. direktmarknadsföring).

Trots din begäran om radering måste vi i vissa fall ändå spara dina personuppgifter p.g.a. en rättslig förpliktelse eller t.ex. om vi måste behålla vissa uppgifter för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

  • Rätt att göra invändningar mot vår behandling av personuppgifter. Du har rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter som baseras på den lagliga grunden vårt berättigade intresse och behandling som sker för ändamålet att skicka dig marknadsföringsutskick (s.k. direktmarknadsföring).

Om du invänder får vi inte längre behandla personuppgifterna med undantag för om vår behandling väger tyngre än ditt integritetsintresse eller om vi behöver behålla vissa uppgifter för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

  • Rätt till begränsning av behandling av dina personuppgifter. Du har rätt att begära en begränsning av vår behandling av dina personuppgifter i vissa fall. Om du exempelvis har bestritt att dina personuppgifter är korrekta, kan du begära begränsning av behandlingen under en tid som ger oss möjlighet att kontrollera om personuppgifterna är korrekta.

12.       Klagomål

Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt vill vi gärna att du kontaktar oss på dataskydd@humla.se. Du kan också lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (tidigare Datainspektionen) . För mer information om du går till väga besök https://www.imy.se/.

13.       Frågor och kontakt

Din integritet är viktig för oss och du ska känna dig trygg med vår behandling. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter.

E-post: kundservice@humla.se

Postadress: Villagatan 6, Box 26008, 100 41 Stockholm

Vi har också utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hanterar dina personuppgifter på rätt sätt. Du finner kontaktuppgifter till dataskyddsombudet som specifikt hanterar frågor om behandling av dina personuppgifter samt kundservice för mer allmänna frågor nedan. Notera att kundservice kan komma att hantera personuppgiftsfrågor beroende på frågans komplexitet.

  • Dataskyddsombud

dataskydd@humla.se

  • Kundservice

kundservice@humla.se

Version: 2.3.0 

Senast uppdaterad 13 april 2023.